Geschreven door Wim van Look: Terugblik 2 Nu volgen wat belevenissen met zo’n oude Sulzer motor. Wat is oud voor een motor? Deze was van 1937 en dus 34 jaar oud. Het is eind oktober 1971. We zijn met ons schip de ms “Tamina” beladen met oud ijzer op weg van het Belgische Brussel naar het Duitse Duisburg. Dat is een reis van een dag of drie vier, ligt er aan hoe druk het onderweg is Brussel, Willebroekse Vaart, Schelde, Wester Schelde, Kanaal door Zuid Beveland, Ooster Schelde, Zijpe, Krammer, Volkerak, Hollands Diep, Nieuwe Merwede, Boven Merwede, Waal, Rijn, Duisburg. Maar voorlopig kunnen we Duisburg wel vergeten, want bij Willebroek gaat het fout.   We komen in het donker bij de brug van Willebroek aan. Omdat de brug niet gelijk open gaat ben ik genoodzaakt om een beetje achteruit te slaan, en weer een beetje vooruit, en weer achteruit, als opeens de keerkoppeling op achteruit blijft staan. Verdomme! Ik gauw de machinekamer in om te proberen daar wat aan te doen. Niets helpt, dus dan de motor maar stil zetten en eerst zorgen dat we ergens vast kunnen maken. Gelukkig is de wind naar de wal en waaien we daar tegenaan. In Belgie heb je op de kanalen om de 100 meter wel een meerpaal  op de wal staan. Dus daaraan vast gemaakt en in alle rust maar eens kijken of we er wat aan kunnen doen. Na een uur proberen om de koppeling weer gangbaar te maken is er nog geen resultaat. Wat te doen? Eerst maar eens mijn vader bellen. Die heeft weer een telefoon nummer van een monteur in Maasbracht en deze geeft mij weer een nummer van een monteur in Antwerpen. En deze monteur komt de volgende morgen om het euvel te verhelpen. Gelukkig! Het ‘effe bellen’ gaat dan via de marifoon, en wel als volgt:  je moet weten in welk rayon je zit, dat kun je opzoeken kaart en dan kun je zien welk kanaal  je moet nemen: in heel Belgie was dat kanaal 24  en dan begin je te roepen: ANTWERPEN RADIO – ANTWERPEN RADIO hier de PD4616. Dat houd je vol tot de telefoniste  antwoordt; Hier ANTWERPEN RADIO wat kan ik voor doen.  Dan geef je  het telefoonnummer dat je bellen wilt. Zij verwijst je naar een ander marifoon kanaal 26, 28 of 78 waar je dan wacht op de telefoon aansluiting die zij dan voor je draait  Je moet je wel realiseren dat je via de marifoon tegenover een volle tribune sta te bellen, want iedereen in de buurt kan meeluisteren. Bovendien is het duur, dus je belt kort en zakelijk. De voorbereidingen voor het gesprek nemen wel veel tijd in beslag. Als je denkt dat iemand anders jou zal willen bellen, moet je constant  de marifoon  uitluisteren, want je kunt worden geroepen met je PD nummer of om vijf voor het hele uur werden allen aangevraagde nummers afgeroepen door Antwerpen Radio of Scheveningen Radio of in Duitsland Koblenz Radio. Meer belevenissen met de Sulzer motor. We zijn op weg van Antwerpen over de Wester Schelde richting Terneuzen. We hebben net de bocht van Bath gehad. Mijn vrouw Roos is ook in de stuurhut en kijkt naar achteren  en ze zegt opeens: “Er komt rook uit de uitlaatpijp in de schoorsteen!” “Ja, die motor rookt altijd, dat weet je toch?” Maar als ik achterom kijk zie ik dat er wel heel veel rook is, en niet alleen uit de schoorsteen, maar ook uit de ontluchting van de machinekamer. Gelijk grootste Alarm Fase: BRAND in de machinekamer! Ik zet de motor op stationair en zeg: “Roos, hou vast, daar is de volgende vaarweg ton!”en ik naar beneden naar de machinekamer. Voorzichtig doe ik de deur open. Tjonge, wat een rook zeg, maar geen vuur. Bij nadere inspectie zie ik wat er gaande is.  In de demper is een gat gevallen, hier door zijn er vonken in het doosje met lontjes gevallen wat op één van de zuigerkoppen staat en de lontjes zijn in brand gevlogen en produceren nu de dikke rook. Het doosje met inhoud gooi ik overboord en de brand is over. In Hansweert even naar binnen voor de reparatie van de demper. Een andere keer zijn we leeg  op weg van Lemmer naar Amsterdam  op het IJsselmeer. Het is aan het schemeren  Opeens hoor ik een raar geluid uit de uitlaat van de motor  en zie  grootte steekvlammen uit de uitlaat komen. Ik schrik mij natuurlijk rot van: wat is er nu weer gaande!  De motor op zich draait prima. Ik laat de motor langzamer draaien, maar dat helpt niet veel, de uitlaat blijft vuur spuwen en flink roken. Opeens schiet het mij te binnen dat het wel eens een zogenaamde uitlaat- of schoorsteenbrand kan zijn, want we komen van Leeuwarden af en daar moest de motor constant stationair of langzaam draaien in verband met smalle vaarwaters en snelheidsbeperkingen. Hierdoor komt er veel onverbrande cilindersmeerolie in de uitlaat die bij normaal toerental gewoon verbrandt maar bij langzaam of stationair in het uitlaat systeem blijft hangen. Dus maar weer volle vaart vooruit en na een half uur was alles weer normaal. Hoe fijn kan een schone uitlaat zijn?